W poniedziałek, 12 lutego 2024 ruszyły prace związane z wymianą wypełnienia balustrad na kładce o. Bernatka. Już wiadomo, co stanie z kłódkami, które przez lata zakochani wieszali na kładce, z które teraz zostaną z niej zdemontowane. Kłódki zostaną przetopione i powstanie z nich ławeczka dla zakochanych.
Roboty będą przebiegały w dwóch etapach:
- w pierwszym, od 12 lutego, wyremontowana zostanie balustrada przy ciągu dla pieszych (od strony mostu im. Powstańców Śląskich), w tym czasie ruch pieszy zostanie skierowany na drogę dla rowerów, usytuowaną po drugiej stronie obiektu
- w drugim – realizacja planowana w III kwartale tego roku – wyremontowana zostanie balustrada przy drodze dla rowerów (od strony mostu im. Piłsudskiego).
Pierwotnie prace miały ruszyć 5 lutego. Wtedy jednak na przeszkodzie stanęła pogoda. – O ile demontaż wypełnień balustrady można prowadzić niezależnie od pogody, o tyle do wykonania precyzyjnego spawania konieczne są sprzyjające warunki atmosferyczne. Aby zgodnie z technologią wykonać spawanie, nie może być nie tylko opadów, ale też i silnego wiatru – tłumaczą urzędnicy.
Wypełnienie jest demontowane na dwóch, metrowych odcinkach. Ze względów bezpieczeństwa, montaż nowego wypełnienia musi być wykonany tego samego dnia.
Na kładce o. Bernatka wymienione zostaną wypełnienia przęseł balustrad – siatka będzie zastąpiona pionowymi elementami szczeblinkowymi ze stali nierdzewnej. Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa.
W końcu została też podjęta decyzja, co stanie się z kłódkami zamontowanymi na kładce, które stały się nieodłącznym jej elementem. Jak poinformował przedstawiciel Zarządu Dróg Miasta Krakowa, zostaną one przetopione i z 3 ton materiału powstanie wyjątkowa ławeczka dla zakochanych.
W czerwcu i lipcu 2022 r. mieszkańcy przesłali do nas ponad 600 pomysłów na ich zagospodarowanie: zdjęcie kłódek i poddanie uzyskanego surowca recyklingowi, a za środki z ich sprzedaży wsparcie celu charytatywnego, wykonanie z przetopionych kłódek rzeźby lub serii rzeźb o tematyce związanej z miłością czy przeniesienie kłódek w inne miejsce.
Pierwszy etap finansowany jest ze środków na bieżące utrzymanie obiektów inżynierskich, a koszt jego realizacji wyniesie ok. 670 tys. złotych.
(AI GEG)