Tylko dwa podmioty złożyły swoje oferty w trzech przetargach na dostawę w sumie 90 tramwajów dla Krakowa. Najtańsze są propozycje tureckiej firmy Bozankaya. Druga firma – Stadler ma ofertę znacznie droższą od tureckiego konkurenta.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przetarg na dostawę 90 tramwajów ogłosiło w grudniu 2023 roku. Formalnie to trzy osobne przetargi, każdy dotyczy 30 pojazdów, Pierwszy dotyczy 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 metrów, drugi – 30 tramwajów tej samej długości, ale dwukierunkowych, a trzeci – 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 metrów.
Turecka firma Bozankaya chce dostarczyć wszystkie pojazdy, Stadler nie złożył oferty dotyczącej najdłuższych pojazdów. Bozankaya zaproponowała swoje usługi znacznie taniej niż Stadler. „Wszystkie przesłane do MPK SA w Krakowie oferty będą dokładnie sprawdzane i weryfikowane. Po upewnieniu się, że producenci dołączyli wszystkie wymagane dokumenty i spełnili wszystkie wymagania zostanie wybrana najlepsza oferta. Kryterium wyboru jest nie tylko cena, ale także warunki techniczne” – czytamy w komunikacie po otwarciu ofert.
Oferty na dostawę do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m:
- Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa z ceną 18 051 000 zł netto za jeden wagon
- Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA z ceną 12 160 000 zł netto za jeden wagon.
Oferty na dostawę do 30 nowych tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 m:
- Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa z ceną za jeden wagon 20 474 000 zł netto za jeden wagon
- Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA z ceną 12 551 000 zł netto za jeden wagon.
Oferty na dostawę do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m:
- Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA z ceną 16 331 000 zł netto za jeden wagon.
Liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych MPK w Krakowie oraz uzyskanych środków zewnętrznych. Krakowski przewoźnik przygotowuje już wniosek o dofinansowanie do zakupu 30 tramwajów w ramach programu FEnIKS.
MPK planuje, że po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.
(AI GEG)