Tak będzie wyglądał stadion Hutnika po modernizacji [wizualizacje]

Grzegorz Skowron
Fot. materiały prasowe ZIS

Wiemy, jak będzie wyglądać Stadion Miejski Hutnika Kraków po modernizacji. Właśnie przedstawiono koncepcję przebudowy tego obiektu sportowego.

- reklama -
Ad image

(Fot. materiały prasowe ZIS)

- REKLAMA -

Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie Autorska Pracownia Projektowa Jerzy Wowczak opracowała koncepcję modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Ptaszyckiego 4A.

- Advertisement -

Projekt przewiduje lokalizację stadionu piłkarskiego z urządzeniami towarzyszącymi i infrastrukturą techniczną. Budynek stadionu będzie się znajdował w centralnej części terenu. Jako budowle towarzyszące zaprojektowano: pawilony kas, garaż podziemny pod częścią zachodnią budynku stadionu, place, chodniki, układ drogowy z drogą pożarową. Stadion i garaż podziemny będą dostępne poprzez dwa istniejące zjazdy z ul. Ptaszyckiego, które umożliwiają również wjazd autokarów oraz wozów transmisyjnych. Z tych zjazdów poprowadzona będzie wewnętrzna droga dojazdowa, umożliwiająca łatwy dostęp do pola gry dla pojazdów ratunkowych i uprzywilejowanych. Przy niej wyznaczono zatokę postojową dla autokarów kibiców drużyny gości i autokarów zawodników oraz plac manewrowy dla wozów transmisyjnych.

Przy granicy zachodniej i wschodniej zaprojektowano ciąg miejsc postojowych dostępnych z wewnętrznej drogi dojazdowej.

Drogę pożarową wyznaczono od strony północnej, wschodniej i zachodniej, zapewniając normatywne miejsca do nawracania dla wozów strażackich.

Główne, piesze wejście do kompleksu sportowego zaproponowano od strony wschodniej z obszernego placu wejściowego oraz od strony południowej i północnej. Od strony zachodniej zaprojektowano wejście VIP.

Na terenie zielonym przy ul. Ptaszyckiego zaprojektowano niewielki park z alejkami i miejscami do siedzenia. Park będzie stanowił przedpole stadionu, od strony przystanków komunikacji miejskiej.

Zaprojektowany stadion składa się z czterech w pełni zadaszonych trybun, na których będzie mogło zasiąść ponad 8 tysięcy widzów.

Trybuna główna zostanie zlokalizowana na stronie zachodniej stadionu. Mieścić się w niej będą m.in. szatnie dla drużyn wraz z zapleczem sanitarnym, pomieszczenia dla trenerów, sędziów, obsługi meczów itp. Na tej trybunie przewidziano miejsca VIP, dla mediów i dla osób z niepełnosprawnościami.

W trybunie wschodniej powstanie tzw. strefa zarządzania klubem – pomieszczenia administracyjno-klubowe z salą konferencyjną, salami treningowymi, a z myślą o najmłodszych strefa rodzinna – sala dla małych dzieci. Dodatkowym atutem będą zlokalizowane w tej trybunie pomieszczenia komercyjne, w tym sklepik klubowy, muzeum klubu, pomieszczenia gastronomiczne.

Budynek stadionu będzie miał trzy kondygnacje nadziemne od strony wschodniej i zachodniej oraz dwie kondygnacje nadziemne od strony północnej i południowej. Budynek zaprojektowano na planie wydłużonego prostokąta ze ściętymi narożnikami. Obiekt będzie w części podpiwniczony (jedna kondygnacja podziemna).

Na parterze budynku umieszczono pomieszczenia pomocnicze, takie jak komunikację, hole wejściowe, sanitariaty, pomieszczenie ochrony itp. oraz pomieszczenia komercyjne (handlowe), z podziałem na strefę VIP i strefę kibiców.

Na 1 piętrze znajdą się sale klubowe i pomieszczenia administracyjne, sanitariaty, hole. Drugie piętro będzie zawierać od strony zachodniej pomieszczenia związane z obsługą meczów (w tym w trybunie zachodniej pomieszczenie robocze dla przedstawicieli mediów i salę dla konferencji prasowych), natomiast od strony wschodniej sky-boxy.

Piętra budynku obsługiwane są przez klatki schodowe zaprojektowane od strony północnej i południowej, dostępne z powierzchni placu. Ewakuację z trybun zapewniają dodatkowe klatki schodowe.

Od strony południowej pod placem wejściowym zaprojektowano garaż podziemny na 60 stanowisk postojowych. Na poziomie – 1 zaprojektowano także szatnie i pomieszczenia do obsługi meczów – pokoje sędziów, punkt medyczny itp. oraz pomieszczenia techniczne i magazyny.

Koncepcja zakłada również konieczność uwzględnienia, na dalszym etapie prac projektowych, rozwiązań mających wpływ na pasywność obiektu i ochronę środowiska poprzez zastosowanie np. fotowoltaiki, pompy ciepła, zbiornika retencyjnego, co bezpośrednio przełoży się na koszty przyszłej eksploatacji.

Koszt opracowania dokumentacji koncepcyjnej i przedprojektowej: 129.150,00 zł.

Kolejnym etapem w celu realizacji ww. zamierzenia inwestycyjnego będzie ogłoszenie postępowania przetargowego w trybie ustawy prawo zamówień publicznych na wykonawcę pełnobranżowej dokumentacji budowlanej i wykonawczej (planowane w drugiej połowie bieżącego roku). Przygotowywane są niezbędne do tego materiały.

W 2024 roku na opracowanie projektu budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej dla modernizacji Stadionu Miejskiego Hutnik Kraków wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Ptaszyckiego 4A zostały zabezpieczone środki w budżecie miasta w wysokości 100.000,00 zł. Zakres rzeczowy w 2024 roku obejmuje:

  • ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie dokumentacji projektowej
  • zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej
  • rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej.

Na dokończenie ww. zadania (opracowania projektu budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej) w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zaplanowane jest 2.400.000,00 zł na 2025 rok.

Określenie terminu rozpoczęcia i zakończenia budowy możliwe będzie po pozyskaniu kompletnej dokumentacji i decyzji pozwolenia na budowę oraz zabezpieczeniu finansowania inwestycji. Planowany czas realizacji inwestycji to lata 2026–2029. Szacunkowy koszt inwestycji znany będzie po wykonaniu dokumentacji projektowej.

(AI GEG)

Udostępnij ten artykuł
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *