Nieprawidłowości w połowie podmiotów związanych z obrotem żywnością

Grzegorz Skowron
Fot. Pixabay

Małopolski Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w ramach tzw. kontroli „od pola do stołu” stwierdził nieprawidłowości w połowie ze 143 podmiotów związanych z obrotem żywnością. To m.in. wydłużanie terminów przydatności do spożycia czy nieszczelne opakowania produktów.

- reklama -

„Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych prowadzi kontrole od pola do stołu – czyli u producentów rolnych, przetwórców i importerów, w magazynach, hurtowniach i sklepach. Towarzyszy zatem na całym etapie produkcyjnym” – przypomniała kierownik Wydziału Kontroli Wojewódzkiej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Krakowie Monika Niejadlik w środę na briefingu prasowym zorganizowanym przy okazji Światowego Dnia Żywności.

- REKLAMA -

Od stycznia 2024 r. Małopolski Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadził ponad 4,6 tys. kontroli – 350 z nich dotyczyło rynku krajowego, pozostałe rynku zagranicznego – produktów importowanych i przeznaczonych na export.

- Advertisement -

W ramach kontroli planowych realizowanych na rynku krajowym zweryfikowano działalność łącznie 143 podmioty na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu artykułów rolno-spożywczych. Nieprawidłowości stwierdzono – jak powiedziała Niejadlik – niemal w 50 proc. kontrolowanych podmiotów (dokładnie w 71 podmiotach).

Wśród nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym konsumentów są: wydłużanie dat minimalnej trwałości lub terminów przydatności do spożycia (np. w oznakowaniu jaj spożywczych), fałszywe deklarowanie ekologicznego pochodzenia produktu, nieszczelność opakowania, brak identyfikowalności pochodzenia produktu.

„Każdy konsument powinien kupować świadomie. Zachęcam do dokładnego czytania etykiet” – zaapelowała Niejadlik oraz przedstawiciele innych służb czuwających nad bezpieczeństwem żywności.

Na opakowaniach produktów spożywczych musi być m.in. wykaz składników, data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, informacje o procesach technologicznych, jakim produkt został poddany.

Zdaniem inspektorów konsumenci w przypadku zauważenia nieprawidłowości związanych z produktem w sklepie, np. brakiem terminu przydatności do spożycia, powinni ten fakt zgłosić już na miejscu – obsłudze sklepu.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *