Ad image

Tramwajem z Krowodrzy Górki na Azory? Potrzeba na to ćwierć miliarda złotych

Grzegorz Skowron
Fot. ZIM w Krakowie

Nowa linia tramwajowa o długości 2,2 km, łącząca Krowodrze Górkę i Azory, nowa pętla autobusowo-tramwajowa na Azorach i w jej sąsiedztwie trzypoziomowy parking P+R na ok. 200 samochodów – to nowe plany Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie dotyczące rozbudowy układu komunikacyjnego na północy Krakowa. Na ich realizację miejska jednostka chce dostać unijną dotację. Koszt budowy nowej linii tramwajowej i związanych z nią innych inwestycji to ćwierć miliona złotych.

- reklama -

Pod koniec czerwca został złożony wniosek o dofinansowanie budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Azory ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027. Chodzi o unijny program FEniKS jest następcą dwóch wcześniejszych Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) realizowanych w perspektywach 2007–2013 oraz 2014–2020. Decyzji o rozdziale pieniędzy można się spodziewać pod koniec tego roku.

- REKLAMA -

Koszt budowy nowej linii tramwajowej i związanych z nią innych inwestycji powinien wynieść ok. 250 mln złotych, z czego tzw. koszt kwalifikowany do unijnego dofinansowania to nieco ponad 203 mln złotych. ZIM chce uzyskać do 85 proc. tej kwoty, czyli blisko 173 mln złotych.

- Advertisement -

Zmiany na Azorach

Plany ZIM zakładają budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory (o długości 2,2 km toru podwójnego) wraz z infrastrukturą techniczną. W miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy. Pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego. Wzdłuż trasy nowo projektowanej linii przewidziano: budowę czterech par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu P+R.

W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych powstanie trzypoziomowy parking P+R na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem Bike & Ride o pojemności 60 stanowisk postojowych. Kolejne 58 stanowisk postojowych zostało zaprojektowane przy pętli autobusowo-tramwajowej. W ramach parkingu przewidziano miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Obecnie ZIM czeka na zezwolenie na realizację tej inwestycji, które powinno być wydane jesienią tego roku. Jeśli uda się pozyskać unijne pieniądze, w pierwszej połowie 2025 roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane.

Starowiślna też za unijne pieniądze?

Miasta stara się o unijne dotacje nie tylko na nową linie tramwajową na Azory.

W ramach programu FEniKS miasto złożyło wnioski o dofinansowanie projektów o wartości 479,6 mln złotych (z czego kwota dofinansowania wynosi 324,4 mln zł). Poza linią tramwajową na os. Azory Kraków ubiega się o dodatkowe środki na finansowanie rozwoju inteligentnych systemów transportowych, przebudowę torowiska tramwajowego na ulicy Straszewskiego, Karmelickiej wraz z rozjazdami i przebudowę ulicy Starowiślnej.

Dodatkowo MPK SA złożyło wniosek dotyczący rozwoju floty tramwajowej do obsługi systemu komunikacji miejskiej poprzez zakup niskopodłogowych wagonów. Wydatki w tym zamówieniu wyniosą 455,1 mln zł, z czego kwota zakładanego dofinansowania mogłaby osiągnąć poziom 64,5 mln złotych.

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *