Dwa nowe mosty powstaną w Krzyszkowicach, jeden w Jaworniku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleca opracowanie projektów na mosty, które zastąpić obiekty z 1936 roku.
– Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzech mostów na zakopiance: dwóch w Krzyszkowicach i jednego w Jaworniku. Nowe obiekty zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 roku. Za przygotowanie projektów odpowiada firma E&C. Wartość umowy to 553,5 tysięcy złotych – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Mosty w Krzyszkowicach i Jaworniku zbliżają się powoli do swych 90. urodzin. Ponad pół wieku temu, w 1972 roku, zostały poszerzone i dostosowane do zmodernizowanej wówczas, dwujezdniowej zakopianki. – Dziś są to już obiekty w dużym stopniu wysłużone, w złym stanie technicznym, dlatego też zdecydowaliśmy się na wybudowanie w ich miejsce zupełnie nowych przepraw – podkreśla Kacper Michna.
Mosty w Krzyszkowicach biegną nad potokami Pod Bugajem (kilometraż DK7 km 689+587) i Karasiówka (km 690+033). Oba mają 6,6 m długości. Most w Jaworniku (km 690+980) znajduje się nad potokiem Jawornik i ma 10 m długości.
Oba mosty w Krzyszkowicach będą szersze niż obecne konstrukcje. – Dostosujemy je do węzła Krzyszkowice, który powstanie na skrzyżowaniu zakopianki z główną drogą tej miejscowości. Na mostach będą dodatkowe pasy pozwalające na wjazd na węzeł i zjazd z węzła. Szerszy będzie też most w Jaworniku. Na wszystkich trzech obiektach będą chodniki dla pieszych – wylicza przedstawiciele GDDKiA.
Projektant będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektów. – Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 roku i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac zakopianka będzie przejezdna – zapewnia Kacper Michna.
(AI GEG)