Od czwartkowego poranka kierowców podróżujący zakopianką muszą się liczyć z utrudnieniami w Głogoczowie. Zmiany organizacji ruchu związane są z budową kładki dla pieszych.
– W czwartek, 18 kwietnia, około godziny 9,, zmienimy organizację ruchu na odcinku 100 metrów drogi krajowej nr 7 w Głogoczowie, w miejscu budowy kładki dla pieszych (okolice przystanku Głogoczów Podlesie – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Zaczynamy przygotowanie terenu w pasie rozdziału między obiema jezdniami do budowy w tym miejscu podpory kładki. Rozbierzemy barierki, zaczniemy prace ziemne, przygotujemy fundament przyszłej podpory – podaje przedstawiciele GDDKiA.
Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany. Na obu jezdniach pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo. Pasy ruchu zostaną zwężone do 3 m szerokości. Utrzymane będzie dotychczasowe ograniczenie prędkości w tym miejscu, 50 km/h.
Przystanek autobusowy w kierunku Myślenic zostanie przeniesiony o ok. 40 metrów.
Kładka
Nowe przejście nad zakopianką zastąpi dotychczasowe „pasy” koło przystanku Głogoczów Podlesie. Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 33,5 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Głogoczowskim odcinkiem zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące pojazdów. Od 2017 roku było w tym miejscu pięć wypadków z udziałem pieszych. Nowa kładka zdecydowanie poprawi ich bezpieczeństwo pieszych.
Koszt inwestycji to 5,4 mln zł. Prace planujemy zakończyć jesienią tego roku.
Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) zakopianką
– Kładka w Głogoczowie to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które realizujemy dla pieszych przechodzących przez zakopiankę – podkreśla Kacper Michna. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Te obiekty są częścią przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na północ od przejścia w Głogoczowie powstanie kolejna kładka, w Mogilanach. Jej budowę już się rozpoczęła. Wkrótce zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. – Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – mówi Kacper Michna.
(AI GEG)