Nowa linia kolejowa Podłęże – Piekiełko. Przetarg na pierwszy odcinek

Grzegorz Skowron
Wizualizacja - podleze-piekielko.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Odcinek pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem w Małopolsce powinien być gotowy w 2029 roku, a koszt jego realizacji szacowany jest na ponad 2 mld zł netto.

- reklama -

Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. PKP PLK sukcesywnie podpisuje umowy na realizację kolejnych fragmentów tego przedsięwzięcia.

- REKLAMA -
podleze piekielko mapa 1
Nowa linia kolejowa Podłęże – Piekiełko. Przetarg na pierwszy odcinek 3

fot. podleze-piekielko.pl

- Advertisement -

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas środowego briefingu w Zakopanem przypomniał, że inwestycja ta usprawni podróże między Krakowem a Sądecczyzną i Podhalem. „To słynna linia, która skróci czas podróży: do Zakopanego będziemy podróżować w 90 minut, a do Nowego Sącza w 60 minut” – zapowiedział minister.

Według niego cały projekt Podłęże – Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. „Mamy zabezpieczone pieniądze zarówno z KPO jak i z z Krajowego Programu Kolejowego i przystępujemy do działań” – zaznaczył Klimczak.

Przetarg na odcinek pomiędzy Szczyrzycem i Tymbarkiem – wskazał szef resortu infrastruktury – jest pierwszym przetargiem na budowę nowej trasy kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jak zapowiedział minister, kolejne postępowania będą ogłaszane w tym i przyszłym roku, a cała linia ma być gotowa do 2030 roku.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski poinformował, że fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia Podłęże-Piekiełko, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich. Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej.

Według prezesa PLK realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Zapowiedział on, że jeszcze w tym roku ogłoszone będą kolejne dwa przetargi, a w przyszłym roku pozostałe, tak aby nowa linia była gotowa do eksploatacji w 2030 roku.

Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku.

Zgodnie z planami po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz ocenił podczas briefingu, że inwestycja ma niesłychanie ważne znaczenie dla stolicy Tatr – pozwoli ona jej mieszkańcom i turystom na szybką podróż koleją między Krakowem i Zakopanem, a także odkorkuje popularną drogową Zakopiankę.

(PAP)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *