Burmistrz Wadowic wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla południowej obwodnicy tego miasta. To pierwsza w Małopolsce droga z rządowego programu budowy 100 obwodnic, dla której wydano taką decyzję przesądzającą o lokalizacji trasy omijającej centrum miasta. – Możemy rozpocząć się kolejny etap, czyli opracowanie projektu budowlanego – podkreśla Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Południowa obwodnica Wadowic połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. – Dzięki budowie wzdłuż Skawy nowego odcinka o długości 1,43 km kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, ul. Putka i ul. Zegadłowicza. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej – twierdzi Kacper Michna.
Inwestycja przyniesie rozbudowę ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej w kierunku ronda przy centrum handlowym obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To drugie rondo zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.
Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy. – Powstanie most nad Dąbrówką, zbudujemy też na wschód od drogi kładkę pieszo-rowerową. Ta kładka będzie się łączyła po północnej stronie ze ścieżką rowerową, a po południowej stronie z dodatkową jezdnią, którą wybudujemy po wschodniej stronie obwodnicy i którą będzie prowadziła w kierunku szlaku VeloSkawa. Ta jezdnia będzie też połączona z ul. Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą – wylicza przedstawiciele GDDKiA.
(Fot. GDDKiA Kraków)
Na końcu obwodnicy na ul. Zegadłowicza zbudowane zostanie kolejne rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice.
W październiku 2019 roku GDDKiA zawarła z gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przygotowanie projektu budowlanego oraz wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu tego dokumentu będzie można ogłosić przetarg na budowę nowej trasy.
W rządowym programie budowy 100 obwodnic jest siedem inwestycji w Małopolsce. Obwodnica Wadowic jest pierwsza, która ma decyzję środowiskową przesądzającą o przebiegu nowej drogi. W maju 2022 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju DK87, a wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu DK49 i LimanowejDK28. Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla obwodnic Makowa Podhalańskiego DK28, Chrzanowa i Trzebini DK79 oraz Tarnowa DK73. We wszystkich tych ośrodkach mieszka łącznie prawie ćwierć miliona osób – podaje Kacper Michna.
(AI GEG)