233,7 tys. złotych będzie kosztować ocena ochrony przed hałasem i zanieczyszczeniem tramwaju do Górki Narodowej. Sprawdzenie, jak hałasuje i szkodzi powietrzu inwestycja zakończona w ubiegłym roku, to obowiązek zapisy w decyzji środowiskowej. Analiza obejmie skuteczność zastosowanych rozwiązań.
Zrobi to wybrana w przetargu firma Ekkom, Zarząd Inwestycji Miejskich podpisał właśnie umowę na wykonanie analizy. Badanie będzie prowadzone w dwóch etapach. Najpierw w ciągu trzech miesięcy od dnia podpisania umowy, analiza będzie dotyczyła zakresu inwestycji oddanego do 1 września 2023 r. (odcinek ul. Bratysławska – ul. Banacha). W drugim etapie, od 15 stycznia do 15 marca 2025 r. badanie będzie przeprowadzone dla części inwestycji oddanej 30 grudnia 2023 r. (odcinek ul. Banacha – pętla Górka Narodowa).
Analiza porealizacyjna będzie prowadzona w 66 lokalizacjach, w tym w 46 wskazanych w decyzji środowiskowej. Badanie zostanie przeprowadzone w sposób ciągły, przez całą dobę, w dni robocze oraz poza okresami przerw w nauce (wakacje i ferie), czyli w warunkach akustycznie najbardziej niekorzystnych. Analiza obejmie przeprowadzenie pomiarów w zakresie oceny skuteczności zastosowanych rozwiązań, mających na celu na etapie eksploatacji dotrzymanie standardów jakości środowiska, w tym ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem i zanieczyszczeniem powietrza. Wyniki zostaną porównane z ustaleniami dotyczącymi przewidywanego charakteru i zakresu oddziaływania inwestycji na środowisko, zawartymi w raportach o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz decyzjach administracyjnych.
Konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej wynika w decyzji środowiskowej, wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Zgodnie z jej zapisami, wyniki analizy należy przedstawić w terminie 18 miesięcy od dnia oddania inwestycji do użytkowania i przedłożyć m.in. do organu właściwego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
(AI GEG)