Już nie brak zieleni i terenów do odpoczynku jest największym priorytetem dla mieszkańców Krakowa. Największe obawy dotyczą rosnących kosztów życia, braku miejsce parkingowych i zapewnienia bezpieczeństwa. Krakowianie zadowoleni są z życia w pod Wawelem. To najważniejsze wnioski z tegorocznego Barometru Krakowskiego.
Badanie społeczne jakości życia i usług publicznych w Krakowie prowadzone jest od 2014 roku – w cyklu dwuletnim. Jego celem jest poznanie opinii mieszkańców na temat rozwoju i funkcjonowania miasta w poszczególnych obszarach zarządzania, monitorowanie opinii o jakości świadczonych usług i reagowanie na oczekiwania. Badanie realizowane jest na próbie co najmniej 1100 dorosłych mieszkańców, a uczestniczenie w badaniu polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie, podczas spotkania z ankieterem. Dobór uczestników ma charakter losowy, zapewniający reprezentatywność wyników badania dla opinii i postaw mieszkańców całego miasta. Maksymalny błąd oszacowania wynosi 3 proc. Wszystkie uzyskane informacje mają charakter anonimowy – są podsumowane w raporcie z badania w postaci zbiorczych statystyk. Tegoroczna edycja prowadzona była od 15 kwietnia do 10 czerwca, a pytania tradycyjnie odnosiły się do ostatnich 12 miesięcy funkcjonowania samorządu. Z uwagi na odbywające się w kwietniu wybory i zmianę władz ankietowani oceniali stan miasta w ostatnim roku minionej kadencji. Badanie przeprowadzono na grupie 1130 osób.
91 proc. krakowianek i krakowian deklaruje zadowolenie z życia w Krakowie. 87 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że Kraków umożliwia realizację celów życiowych. Pytani o poszczególne aspekty życia w mieście deklarują największe zadowolenie z: atrakcyjności centrum miasta, oferty kulturalnej i rozrywkowej, jakości terenów zielonych i edukacji. Mieszkańcy najmniej zadowoleni są z: dostępności miejsc parkingowych w Krakowie (56 proc. niezadowolonych), kosztów życia (49 proc. niezadowolonych) i jakości powietrza, choć w przypadku jakości powietrza zadowolenie od lat sukcesywnie rośnie – w stosunku do 2022 r. wzrosło o 7 punktów procentowych. Badani wskazali, że także walka z hałasem wymaga zintensyfikowania działań – z poziomu hałasu w mieście zadowolonych jest jedynie 44 proc. respondentów. Mieszkańcy zauważają też poprawę jakości i dostępności zieleni w mieście. 90 proc. ankietowanych deklaruje, że w odległości 15 minut pieszo od miejsca zamieszkania znajdują się tereny, które mogą służyć wypoczynkowi lub rekreacji.
W każdej edycji badania respondenci proszeni są o wytypowanie trzech aspektów, które powinny być priorytetami w działaniach władz miasta. W tegorocznej najwięcej wskazań otrzymały: koszty życia, dostępność miejsc parkingowych w mieście oraz dbałość o bezpieczeństwo. Wśród priorytetów jest też poprawa jakości powietrza. Krakowianie zauważają wysiłki w trosce o jego jakość, niemniej jednak jakość powietrza nieustannie jest wskazywana przez mieszkańców jako jedno z najważniejszych działań dla władz miasta.
87 proc. respondentów jest zadowolonych z komunikacji publicznej. Wysoko oceniane są poszczególne aspekty organizacji komunikacji (np. rozmieszczenie przystanków, niezawodność, komfort przemieszczania się czy czas dojazdy do pracy), ale tylko 50 proc. krakowian deklaruje zadowolenie z poziomu cen biletów.
Bardzo wysoki odsetek, bo aż 98 proc. krakowian deklaruje poczucie bezpieczeństwa w mieście. Bezpieczeństwo w Krakowie od lat jest na wysokim poziomie, ale obniżyło się nieco poczucie bezpieczeństwa w nocy.
Wysoki jest także poziom zadowolenia z funkcjonowania placówek edukacyjnych oraz z możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu w mieście – tutaj zadowolenie wyraziło 93 proc. badanych.
Pełny raport – Zapoznaj się z raportem [PDF]
(AI GEG)