W Przylasku i Kościelnikach powstaną dwa kolejne przystanki kolejowe. Dzięki nim mieszkańcy Nowej Huty zyskają dogodne, szybkie i bezpieczne połączenie z centrum Krakowa. Wartość inwestycji to przeszło 19 mln złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy na zaprojektowanie i wybudowanie przystanków kolejowych w Krakowie. Dwa nowe obiekty zlokalizowane przy linii kolejowej 95 (Kraków Mydlinki – Podłęże) ułatwią podróże w aglomeracji i przyspieszą przejazd do centrum miasta okolicznym mieszkańcom. Koszt tej inwestycji to przeszło 19 mln zł. W Krakowie, w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, nowe perony powstaną w sumie w trzech lokalizacjach.
Przystanek Kraków Kościelniki będzie gotowy pod koniec 2024 roku. Wykonawca zaprojektuje wybuduje dwa perony na odcinku Nowa Huta – Podłęże (LK 95 Kraków Mydlniki – Podłęże). Do peronów prowadzić będzie podziemne przejście wyposażone w pochylnie. Przystanek będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a podróżujący pociągami aglomeracyjnymi dojadą do centrum Krakowa w kilkanaście minut.
Natomiast dwa perony przystanku Kraków Przylasek powstaną w sąsiedztwie popularnego kąpieliska i zostaną zlokalizowane po dwóch stronach przejazdu kolejowo-drogowego. Podróżni skorzystają z nowych chodników oraz miejsc parkingowych dla rowerów. Przystanek zostanie wyposażony w wiaty, tablice informacyjne, ławki, czytelne oznakowanie oraz oświetlenie, które pomoże w orientacji także po zmroku. Zakończenie prac zaplanowano na IV kwartał 2024 r.
„Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” obejmuje 22 lokalizacje w Małopolsce. Trzy z nich: Kraków Północ (nazwa robocza: Kraków Piastów), Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek znajdą się w stolicy województwa. Nowe przystanki powstaną także m.in. w miejscowościach: Pisary, Dąbrówka i w Nowym Sączu (dwa przystanki). Z nowych peronów w Zatorze i Wolbromiu już korzystają podróżni. Ponadto PLK SA zmodernizują 13 przystanków na linii kolejowej z Nowego Sącza do Krynicy.
(AI GEG)