Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach!

Grzegorz Skowron
Fot. Agencja Informacyjna GEG

Opłaty dla operatorów elektrycznych hulajnóg za parkowanie jednośladów na chodnikach, miejski patrol, który śledziłby miejsca, gdzie pozostawiono hulajnogi – to propozycje miasta, które mają rozwiązać problem porzucanych i blokujących chodniki popularnych jednośladów. Firmy zajmujące się udostępnianiem hulajnóg elektrycznych na aplikacje w ciągu kilku dni mają przedstawić swoje stanowisko w sprawie nowych regulacji.

- reklama -

W poniedziałek, 15 maja 2023 roku, odbyło się kolejne spotkanie władz miasta i operatorów elektrycznych hulajnóg. – Poinformowaliśmy przedstawicieli trzech firm o zakończeniu okresu bezpłatnego korzystania z miejskiej przestrzeni. Zaproponowaliśmy również wprowadzenie miejskiego patrolu, który byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi, jak i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy. Porządkowanie miałoby być oparte o katalog zdjęć nieprawidłowo pozostawionych hulajnóg – powiedział po spotkaniu zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.

- REKLAMA -

To kolejna próba rozwiązania problemu porzucanych hulajnóg. Zwłaszcza podczas weekendu i po jego zakończeniu w wielu miejscach chodniki są blokowane przez pozostawione jednoślady. Dotychczasowe próby załatwienia sprawy nie przyniosły większego efektu.

- Advertisement -

(Fot. Agencja Informacyjna GEG)

Przedstawiciele operatorów poinformowali podczas spotkania z władzami Krakowa o wprowadzonych przez siebie autoregulacjach. Od 12 maja trzy firmy wprowadziły w swoich aplikacjach limit maksymalnej hulajnóg w punktach mobilności na obszarze ograniczonych drugą obwodnicą. Operatorzy ustalili, że w każdym ze 103 punktów w centrum Krakowa może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg (po 10 z danej firmy). 

Operatorzy wystąpili także z wnioskiem o wyznaczenie nowych punktów mobilności, a także o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju takich miejsc, np. z wykorzystaniem istniejących stojaków rowerowych. W tych punktach użytkownicy mogliby zakończyć i rozpocząć wypożyczenie, ale w odróżnieniu od obecnych punktów mobilności, nie byłyby tam rozkładane hulajnogi przez samych operatorów, a także limit maksymalnej liczby hulajnóg byłby znacząco niższy.

Do czwartku, 18 maja, operatorzy mają przesłać do Zarządu Transportu Publicznego propozycje nowych lokalizacji punktów mobilności wraz z zaznaczeniem, które parkingi w centrum Krakowa są ich zdaniem najważniejsze i w ich opinii wymagają powiększenia pojemności. 

(AI GEG)

Share This Article
Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *