Opłaty dla operatorów elektrycznych hulajnóg za parkowanie jednośladów na chodnikach, miejski patrol, który śledziłby miejsca, gdzie pozostawiono hulajnogi – to propozycje miasta, które mają rozwiązać problem porzucanych i blokujących chodniki popularnych jednośladów. Firmy zajmujące się udostępnianiem hulajnóg elektrycznych na aplikacje w ciągu kilku dni mają przedstawić swoje stanowisko w sprawie nowych regulacji.
W poniedziałek, 15 maja 2023 roku, odbyło się kolejne spotkanie władz miasta i operatorów elektrycznych hulajnóg. – Poinformowaliśmy przedstawicieli trzech firm o zakończeniu okresu bezpłatnego korzystania z miejskiej przestrzeni. Zaproponowaliśmy również wprowadzenie miejskiego patrolu, który byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi, jak i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy. Porządkowanie miałoby być oparte o katalog zdjęć nieprawidłowo pozostawionych hulajnóg – powiedział po spotkaniu zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.
To kolejna próba rozwiązania problemu porzucanych hulajnóg. Zwłaszcza podczas weekendu i po jego zakończeniu w wielu miejscach chodniki są blokowane przez pozostawione jednoślady. Dotychczasowe próby załatwienia sprawy nie przyniosły większego efektu.
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 2 hulajnogi geg 2 1](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-2-1-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 3 hulajnogi geg 3](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-3-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 4 hulajnogi geg 5](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-5-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 5 hulajnogi geg 6](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-6-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 6 hulajnogi geg 61 1](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-61-1-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 7 hulajnogi geg 62](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-62-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 8 hulajnogi geg 63](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-63-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 9 hulajnogi geg 64](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-64-1024x1024.jpg)
![Hulajnogowa rewolucja w Krakowie! Koniec darmowego zostawiania hulajnóg na chodnikach! 10 hulajnogi geg 65](https://ikc.pl/wp-content/uploads/2023/05/hulajnogi-geg-65-1024x1024.jpg)
(Fot. Agencja Informacyjna GEG)
Przedstawiciele operatorów poinformowali podczas spotkania z władzami Krakowa o wprowadzonych przez siebie autoregulacjach. Od 12 maja trzy firmy wprowadziły w swoich aplikacjach limit maksymalnej hulajnóg w punktach mobilności na obszarze ograniczonych drugą obwodnicą. Operatorzy ustalili, że w każdym ze 103 punktów w centrum Krakowa może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg (po 10 z danej firmy).
Operatorzy wystąpili także z wnioskiem o wyznaczenie nowych punktów mobilności, a także o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju takich miejsc, np. z wykorzystaniem istniejących stojaków rowerowych. W tych punktach użytkownicy mogliby zakończyć i rozpocząć wypożyczenie, ale w odróżnieniu od obecnych punktów mobilności, nie byłyby tam rozkładane hulajnogi przez samych operatorów, a także limit maksymalnej liczby hulajnóg byłby znacząco niższy.
Do czwartku, 18 maja, operatorzy mają przesłać do Zarządu Transportu Publicznego propozycje nowych lokalizacji punktów mobilności wraz z zaznaczeniem, które parkingi w centrum Krakowa są ich zdaniem najważniejsze i w ich opinii wymagają powiększenia pojemności.
(AI GEG)