MPK w Krakowie otrzymało 20 nowych autobusów elektrycznych, zamówionych w ubiegłym roku. W sumie miejski przewoźnik ma już 99 takich pojazdów, które kursują na 15 regularnych liniach autobusowych. I czeka na dostawę kolejnych.
20 nowych autobusów Solarisa, zasilanych energią elektryczną, zaprezentowano w czwartek, 6 lipca 2023 roku na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka. – Nowe bezemisyjne autobusy będą kierowane na kolejne trasy nie tylko w centrum miasta, ale także m.in. w okresie wakacyjnym będzie to linia nr 300 do lotniska w Balicach i linia nr 304 do Wieliczki – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Wśród 20 nowych autobusów Urbino electric 13 to pojazdy o długości 12 metrów, a siedem to pojazdy przegubowe o długości 18 metrów. Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności około 300 kWh w wersji dwunastometrowej i około 420 kWh w przegubowych Urbino. Ponadto każdy z autobusów jest konstrukcyjnie przygotowany do ładowania energii zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową w obu modelach wykonano w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu.
– Od niemal 10 lat nieprzerwanie inwestujemy w zakup zeroemisyjnych autobusów. Zakup 20 nowych pojazdów oznacza, że w Krakowie mamy już 99 autobusów elektrycznych, które kursują na 15 regularnych liniach, nie tylko dziennych, ale także nocnych – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
W tym roku MPK SA w Krakowie czeka na dostawę kolejnych 22 autobusów elektrycznych. Ich dostawcami będą Solaris (18 sztuk autobusów przegubowych) i Irizar (cztery autobusy 12-metrowe). Po dostawie elektryków z tego kontraktu flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do ponad 120.
(AI GEG)
Zamówione autobusy pomieszczą odpowiednio 81 pasażerów oraz 141 pasażerów. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje, między innymi, pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Ponadto krakowskie Urbino electric zostały wyposażone w AVAS – innowacyjny system akustycznego ostrzegania pieszych o przejeździe tego niezwykle cichego pojazdu elektrycznego.
Wartość dostawy 20 autobusów elektrycznych to w sumie ok. 70 mln zł. Ich zakup jest dofinasowany kwotą 41,7 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej